Saturday, August 18, 2007

رسالة الى رجل ما


يا سيدي العزيز
هذا خطاب امرأة حمقاء
هل كتبت إليك قبلي امرأة حمقاء ؟
اسمي أنا ؟ دعنا من الأسماء
رانية .. أم زينب .. أم هند .. أم هيفاء
أسخف ما نحمله – يا سيدي - الأسماء
يا سيدي
أخاف أن أقول ما لدي من أشياء
أخاف – لو فعلت – أن تحترق السماء
فشرقكم يا سيدي العزيز يصادر الرسائل الزرقاء
يصادر الأحلام من خزائن النساء
يماري الحجر على عواطف النساء
يستعمل السكين .. والساطور
كي يخاطب النساء
ويذبح الربيع والأشواق والضفائر السوداء
وشرقكم يا سيدي العزيز
يصنع تاج الشرف الرفيع من جماجم النساء
لا تنزعج !
يا سيدي من سطوري
لا تنزعج !
إذا كسرت القمقم المسدود من عصور
إذا نزعت خاتم الرصاص عن ضميري
إذا أنا هربت
من أقبية الحريم في القصور
إذا تمردت على موتي .. على قبري .. على جذوري
والمسلخ الكبير
لا تنزعج يا سيدي
إذا أنا كشفت عن شعوري
فالرجل الشرقي
لا يهتم بالشعر ولا الشعور
الرجل الشرقي
– اغفر لي جرأتي -
لا يفهم المرأة إلا داخل السرير
معذرة يا سيدي
إذا تطاولت على مملكة الرجال
فالأدب الكبير – طبعاً – أدب الرجال
والحب كان دائماً .. من حصة الرجال
والجنس كان دائماً .. مخدر يباع للرجال
خرافة حرية النساء في بلادنا
فليس من حرية أخري .. سوى حرية الرجال
يا سيدي
قل ما تريد عني ، فلن أبالي
سطحية .. غبية .. مجنونة .. بلهاء
فلم اعد أبالي
لان من تكتب عن همومها
في منطق الرجال تدعي امرأة حمقاء
الم اقل في أول الخطاب إنني امرأة حمقاء ..
شعر / نزار قباني

8 comments:

Unknown said...

سيدتى اعذرينى
على تطفلى على رسالتك

فانا رجل شرقى

دخل معنى رسالتك الية كالرصاص

فانا شرقى واحمل من الاحترام للمراة الشرقية
ما لا احملة لغيرها

فهى جوهرتى الجميلة
التى اصونها عن عيون الناس
هى من تشعرنى بمكانتى
فى مجتمع قد لا يحترم كينونتى
سيدتى

لو كنت انا من ينظر لامراتة
نظر جنسية بحتة
لكنت اطلقتها فى الشوارع
كالكلاب
التى لاتحتوى حياتها الا على شهوة الطعام
وشهوة الجنس

لرجوكى سيدتى
راجعى امرى

واخرجى بحكم عادل فى قضيتى

Unknown said...

متشكرين ياعم نزار

انت وبحاول اكون

دى اخرتها

كرياكو said...

فعلا الكلام مثل الرصاص
فالرجل الشرقى اكثر من يحترم النساء
فالرجل الشرقى هو من قال وراء كل رجل عظيم امرة عظيمة
فالرجل الشرقى من تجد فية روح الفدا اتجاة المراءة

كل هذا الكلام ولم اعطى الرجل الشرقى حقة ولم يكفى بحر من الكلام اتجاة
مع تحياتى
كرياكو

بحاول اكون said...

مش فاهم حاجة
اولاً : منور المدونة كلها حصلنا الشرف بجد
ثانياً : صوابع ايدك مش زي بعضها ومعظم الرجالة ينطبق عليهم وصف الرسالة كمان لاحظ ان راجل اللى كاتبها واكيد هو ادرى بالرجالة مني
اما بخصوص حكم عادل في القضية ده انشالله لما اغير فكرتي عن الرجل الشرقي
تحياتي لمرورك
موني
------------------------
كرياكو
طبعاً انا اتشرفت بتعليقك ويارب مش تكون اخر مره
اما بالنسبة وراء كل رجل عظيم امراءة فده صحيح بس ياريت بيتمر
مع معظمهم بردوا
تحياتي لمرورك
موني

hoda omran said...

نزار ده تحفة
بينقد فى ابناء جنسه وبشكل لازع
طبعا ارفع القبعة لإختيارك
:)

Bossy said...

السلام عليكم

ازيك يا مني اخبارك ايه وحشاني جدا

انا بعتذر عن التاخير بس الجهاز عندي يمر بازمة نهاية العمر وانت عارفه ربنا يشفيه علي خير

كل اختيارتك دايما بتدل علي انسانه رقيقه اختيار هايل القصيده دي انا شخصيا بحبها
انا بتفق مع مش فاهم في جزء من رايه بس بقول في نفس الوقت ان التعميم غلط
مني ربنا يوفقك دايما يا قمر
وبلاش تقل علينا
واكتبي بوستات كتير

Reemo said...

الشعر اكيد رائع طبعا يا منى
نزار قبانى من الشعراءالقليلين اللى قدرت توصف حالات نادره جدا
وقدرت تجس الاحاسيس كشخصيات نلمسها ونراها
بجد اختيار جميل يا منى
برافو عليكى
قبلاتى

بحاول اكون said...

همسات
منوراني دايماً يا قمر
نزار فعلاً تحفه وحكاية بينتقد ابناء جنسه ده عند حق فيها واكتر حاجة بحبباني في نزار
ياريت تفضلي منوراني كده على طول
ربنا يوفقك دايماً
-----------------------------
بسبوسه
وعليكم السلام
انا كويسة الحمدلله يا قمر وانتي وحشاني اكتر هو احنا فيه بينا اعتذار ولا يهمك يا قمر
ميرسي على زوقك هو فعلاً التعميم غلط بس انا في ردي على التعليقات قلت معظم الرجالة كده مع ان النزار هو اللى عمم على الرجالة كلها وهو اكيد ادرى بيهم
اما بالنسبة لحكاية البوستات من عيوني يا قمر
ربنا يوفقك انتي كمان
----------------------------
ريمــــــو
الشعر رائع بس عشان انتي قرتيه يا جميل نزار فعلاً بيلمس حاجات نادرة احنا بنعيشها وموجودة فعلاً وبجد انا حاسه القصيدة ده اوي عشان كده نزلتها
ياريت تشرفيني دايماً يا ريمو
وميرسي اوي لزوقك يا عسل
موني