Thursday, August 30, 2007

رباعيات جاهين



يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول
صبرت ياما و اللي يصبر ينول
دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟
لو كنت عارف مين أنا كنت أقول
عجبي !!!


يا حزين يا قمقم تحت بحر الضياع
حزين أنا زيك و إيه مستطاع
الحزن ما بقالهوش جلال يا جدع
الحزن زي البرد ... زي الصداع
عجبي !!!

يا قرص شمس ما لهش قبة سما
يا ورد من غير أرض شب و نما
يا أي معني جميل سمعنا عليه
الخلق ليه عايشين حياه مؤلمة
عجبي !!!

إيديا في جيوبي وقلبي طــــــــرب
سارح في غربة بس مش مغترب
و حدي لكين ونسان و ماشي كده
وبابتعد ما اعرف .. أو باقـــــترب
عجبي !!!

عجبي علي العجب العجيب العجاب
لما الحقيقة تطل بعد احتجاب
و تروح و تحلا وفجأة تصبح مفيش
كمثل طراطيش بحر ياما خد و جاب
عجبي !!!

كيف شفت قلبي و النبي يا طبيــــــــــــب
همد و مات و الا سامع له دبيـــــــــــــب
قاللي لقيته مختنق بالدمـــــــــــــــــــــوع
و ما لوش دوا غير لمسه من إيد حبيب
عجبي !!!

13 comments:

Unknown said...

هافضل اقول عبقرى من هنا لبكرة

انا سمعت ان الفلاسفة انتهوا من زمان

بس انا فى رايى
ان اخر فيلسوف

اسمة صلاح جاهين

تحياتى ليكى

~ Bato0ot ~ said...

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول
صبرت ياما و اللي يصبر ينول
دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟
لو كنت عارف مين أنا كنت أقول
عجبي !!!

no comment .. ha2ol eh ba3d el kalam da?

ody911 said...

فينك يا عم صلاح


عبرنا بس


وع

عادى بقة
أودى

Unknown said...

انا اول مره ادخل المدونه بس اكيد مش اخر مره بجد شكلها مدونه جامده اوي
مفيش حد اعرفه مبيحبش صلاح جاهين الله يرحمه

بسمه عبدالباسط said...

جميل جدا كلمات ورباعيات صلاح جاهين
أشكرك على أختيارك
تحياتى لك

Ahmed EIssa said...

هو اللي حصل اني بغير الديكور كل شوية ولينكات كتير بتضيع مني

انتي فين يابنتي ايه الاختفاء ده؟؟؟

رباعيات جاهين...اختيار جامد قوي لشوية رباعيات عبقرية بجد

الحاجة اللي ميختلفش عليها اتنين مدي عبقرية صلاح جاهين بجد

يلا سلام وابقي تعالي بقي

البِـئرُ والظمّأْ said...

السلام عليكم
دي اول زياره ليا هنا
و ان شاء الله هجيلك كتير
مدونتك جمييله

و رائع يا صلاح جاهيين
.
زيزي

Reemo said...

كالعاده اختيار جميل يا منى
ميرسى بجد على انك متعتينا برباعيات الجميل صلاح جاهين
قبلاتى

Bossy said...

السلام عليكم


اين انتي يا مني

مش عارفه ليه دايما مختفيه

انا بس عايزه اقولك
كل سنه وانتي طيبه ورمضان كريم

شيماء الجيزى said...

ياااااااااه على جاهين

والله الراجل ده جاى فى وقته
وانتى يا مونى كمان

كل سنة وانتى طيبه وبخير حال
والى الله اقرب

....................

يا اختيارتك .
جميله فعلا
انا من عشاق هذا الرجل

تحياتى

بحاول اكون said...

السلام عليكم
منورين والله المدونة كلها وانا بجد بعتزر اوي اني ولا برد على التعليقات ولابدخل مدوناتكم الغالية على قلبي اوي
بس انا بجد عندي كركبه جامدة اوي في دماغي وبمر بموضوع كده يارب بحق شهر رمضان الكريم يكمل على خير وياريت دعواتكم معايا
وانا بجد اسفة ليكم كلكم
رمضان كريم
وكل سنة وانتم طيبين
موني

MAKSOFA said...

أختيار جميل
لشاعر أجمل
تحياتي

Unknown said...

كل سنة وانتى طيبة

ويارب ترجعى تنورى المدونة تانى
على خير

وربنا معاكى

تحياتى