Thursday, September 27, 2007

نقاب .. ولكن



ظاهرة غريبة بشوفها اليومين دول وهي ظاهرة النقاب تلاقي الوحدة فجأة كده وبدون إنذار لبست النقاب وهي مش تعرف أساساً إيه شروط و قواعده ، بيفتكروه زيه زي الحجاب مع إن الحجاب بردوا ليه شروط وقواعد ، أنا مش ضد النقاب ولا حاجة بس مرت عليا ثلاث حالات منهم حالتين كانوا مش لفتيين نظري أوي لكن الحالة الثالثة هي اللي خلتني أقف وأتكلم عن موضوع النقاب
أول حالة وهي (أ) / عندها 19سنة متجوزة وحامل .
لبست النقاب بعد أول أسبوع من جوزها مش عشان مقتنعة بيه أو هتعمل بيه لأخرتها لاء عشان تبعد عنها المشاكل بس ، جوزها غيور وشكاك ومش بيحب اللبس الضيق ولا اللي على الموضة ريحت دماغها ولبست النقاب ( ده على أساس إن مافيش إلا اللبس الضيق في البلد ) قبل ما تلبسه جت وقالت لي إنها هتلبسه وقعد أقول نفس نصائح اللي المفروض تتقال في الموقف ده وهي ( الالتزام بالصلاة في أوقاتها وقراءة القراّن – مافيش هزار في الشارع ولا سماع أو التحدث بكلام خارج عن الحدود – معاملة الناس عامة بحدود كل - حاجة ليها حدود ) وحصل ولبست النقاب ( مع إن محدش غصبها عليه ) وقولت نفس النصائح تاني ولا كأني قولت حاجة مافيش صلاة - كدب على الفاضي والمليان - مجالس النميمة – توصيل كلام غير اللي سمعته خالص – هزار وصوت عالي في الشارع - في رمضان بتصلي الفجر والمغرب بس ، تفتكروا هو ده النقاب ؟
الحالة الثانية وهي (س) 26سنة تقريباً / متجوزة وعندها بنت
حياتها عادية خالص بتخرج وبتشتغل وبتلبس لبس عادي وحجاب من بتاع اليومين دول حصل معاها مشكلة ووصلت لفضيحة وخافت على شكلها أدام الناس راحت لبسه النقاب من غير اقتناع خالص وبردوا مش بتعمل بيه ولا صلاة ولا عاملة حدود مع أي حد – ده غير لسانها اللي مش بيخلى من الكلام في قلة الأدب – والشتائم .

ينفع إن ده تلبس النقاب وتستمر فيه ؟
الحالة الثالثة بئه وهي (ص) 20سنة / متجوزة وعندها ولد .
لقيتها داخلة عليا الشغل وهي منقبة ، ودي بئه بالذات محدش كان يتوقع إنها تلبس النقاب خالص وبردوا مش بتعمل بيه ولبسته بس عشان جوزها قلها تلبسه ( قال يعني البت بتسمع الكلام ) كلمتها وقولت لها مقتنعة بيه قالتلي مش أوي ، طيب أنتي لبساه غصب قالتلي لاء ، طيب لازم تعملي بيه وقولت نفس النصائح ، وقالت لي هتروح تسأل شيخ هو يجوز تقلع النقاب أدام أخوات جوزها ؟ والنبي ده يترد عليها بأية ؟
أنا بئه رديت وقولت لها مش ينفع حرام لأنهم كبار الواحد منهم عدى 16سنة ولازم تغير المعاملة خالص لأنها بقت منقبة يعني الهزار بحدود معاهم – لازم تغيري طريقة لبسك بدل البديهات والبناطيل جلباية واسعة وعليها النقاب ، قالت لي هروح اسأل شيخ قولت لها روحي وقوليله على سن كل واحد فيهم وهو هيقولك نفس كلامي ، بس يا بنت الحلال لو لقيتي نفسك مش هتقدري تتحملي أو هتحسي انك مقصرة أو مش بتعملي بالنقاب لازم تقلعيه عشان مش تشيلي ذنب اكبر وأنتي لبساه ، ومن غير ما تسأل شيخ ولا يحزنون لقيتها تاني يوم الصبح من غير نقاب ، ولقيتها بتقولي هو إحنا بتوع الحاجات ده . بذمتكم ده واحدة تنفع تكون منقبة ؟
ومن هنا بقول يا جماعة أنا لما بقول لواحدة اقلعي النقاب مش بقولها كده عشان مصلحتي لاء ده عشان مصلحتها هي اديكوا شوفتوا ثلاث حالات عاملين إيه بالنقاب دول يحق ليهم إني أقولهم اقلعوا النقاب ولا لاء ؟
بجد أنا مش عارفة أقول إيه النقاب مش كده خالص ، النقاب ده حاجة كده بيخلي الواحدة حاجة تانية خالص ( التزام – هدوء – شعور براحة غريبة وأنت بتتكلم معاها – تلاقيها قريبة أوي من ربنا – عندها حل لكل المشاكل وده بيكون فضل من عند ربنا – بيكون ربنا راضي عنها في كل حاجة ) ده لحالات النقاب اللي بتعمل بيه لأخرتها ولربنا ، مش الحالات اللي فوق ده لا تمد للنقاب بأي صلة .
أنا عارفة إني طولت عليكم أوي بس معلش الموضوع استفزني أوي خصوصاً أني اعرف منقابات في غاية الاحترام والفضيلة

ربنا يهدينا ويهدي الأمة الإسلامية أجمعين ويرحمنا برحمته
ولينا عودة مرة ثانية مع موضوع الحجاب وأشكاله في رمضان

12 comments:

شيماء الجيزى said...

تسمحيلى يا مونى اكون اول تعليق
وارفعلك القبعه احتراماً لرأيك ولطريقة تفكيرك العقلانيه الجميله
فعلا انا بتفق معاكى فى كل كلمة انتى كتباها
لان النقاب اولا اسمى انواع الالتزام
يعنى لازم يكون الاقتناع وارد من كل تصرفاتها وايمانها ..مش علشان تستخبى وراه

عايزة احييكى تانى على فكرك العقلانى ده ويارب الناس تفهم وتسمع

تحياتى لكِ يا صديقتى الجميله

Che The Hermit said...

اولا شكرا على البوست الجميل دا وفعلا كانت طريقك تحليلك رائعة ودي بجد نماذج الواحد بيقابلها كتير فى الكلية وفى الشارع وفى حتت كتير بس ما اعتقدش الحاجات اللى قلتيها فى اخر البوست دى تبقي مع المنقبة بس دا سلوك عام فى الكل البنات وبعضها " مش كلها يعني " مع الولاد برضه يعني مش لازم النقاب كمان انا اصلا مش مع النقاب كلبس بس دي وجهه نظر ورأى شخصي

تحياتي
تشي الحزين

Anonymous said...

البوست جميل وفعلا بيفضح التناقض اللي الواحد بيعيش بيه
الدين حاجة بين الواحد وربه
مش بين الواحدة قدام جوزها أو قدام حد
بس أرجع وأقول
في المدارس ماتعلمناش نشغل دماغنا
اتعلمنا نحفظ ونسمع الكلام

محمد حمدي said...

بوست غايه فى الروعه يا مونى .. ينفع يكون موضوع فى مجله او جريدة

أما عن النقاب فا انا عندى نظرة شامله للنقاب والحجاب انهم امور خاصه بالمظهر بس , مش لازم اننا نحكم على جوهر الانسان من مظهره , لان النهردة المد الوهابى الى جه من السعوديه خلانا منهتمش غير بالمظهر .. غير باللحيه والحجاب والنقاب وننسى ان الإسلام هو فى الاصل .. المعامله

تحياتى لقلمك الحساس وحسك المهرف .. والى نادر اننا نلاقيهم فى حد النهردة

اسامة يس said...

اختي الكريمة/ ان الازدواجية التي تحدثتي عنها هنا وارده وتحدث بالفعل كثيراً ... وغالباً تم من النقيض الشكلي الى النقيض الشكلي الآخر ... من العري الى النقاب ... ذلك لان الامر محض طقس وشكل لا جوهر ولا مضمون ... فمتى كان الشكل مساوياً للمضمون هذه واحده ...
لكن اسمحي لي ان اختلف معكم في نقطة جوهرية ...
النقاب من وجة نظرك الا تفعل كذا وكذا وكذا وكذا ... اذا كانت هذه التصرفات حرام في المطلق من وجة نظرك فهي حرام بنقاب او من غيره .. اما اذا كانت حلال في المطلق فهي حلال ايضا للمنقبة ... هذه نقطة اخرى ..
النقطة الثالثة النقاب ليس له علاقة بالاقتراب من الله النقاب زي اختارته امرأة لتحتجب بنفسها عن العالم وليكن هذا شأنها ولا اعتراض لكن ليس له اي علاقة بالدين ولا بالتقى من وجه نظري...
خالص تحياتي

بحاول اكون said...

اجمد صحفية في الدنيا
منورة يا شوشو اول تعليق
فعلاً النقاب ده اسمى انواع الالتزام بس قليل اوي اللى بيعرف كده اليومين دول النقاب بئه موضة
ربنا يرحمنا برحمته
ربنا يوفقك يا جميل
---------------------------
تشي الحزين
الاول مدونتك هايلة جداً
ومنورة المدونة وياريت تكرر الزيارة
انا عارفة ان الصفات ده مش بتكون في المنقبة بس بتكون في كل البنات
بس حاول تشوف البنات اليومين دول بجد حاجة فظيعة وهتلاحظ ان لو وحدة فيهم لبست النقاب والتزمت بيه بجد هتكون عاملة ازاي هتلاقيها واحدة تانية خالص ربنا يهدينا ويهديهم
ربنا يوفقك يا قمر
موني

بحاول اكون said...

مصطفى السيد سمير
ميرسي يا قمر
ده اشخاص بجد مش عارفة بتفكر ازي بيفكروا ف الناس قبل ما يفكروا في ربنا
المدارس فعلاً المفروض ان عليها عامل كبير اوي انها تربي الاول قبل ما تعلم ( قصدي تحفظ )
منور المدونة
موني

بحاول اكون said...

محمد حمدي باشا
المدونة حصلها الشرف
مجلة او جريدة مره واحدة انت كده هتخليني اتغر خالص
فعلاً الانسان عامة بالجوهر مش بالمظهر
والناس فاكرة العكس الناس بالشكل والمنظر وفي الاخر بيعرفوا انهم غلط بس بعد فوات الاوان
ميرسي من بعض ما عندكم
ياريت تكرر الزيارة ، الكلب اللى على باب المدونة مات خلاص
موني

Ahmed EIssa said...

ازدواجية التفكير بقي شئ عادي يا موني
انا معرفش ايه شروط النقاب..معرفش اذا كان اساسا النقاب ده زي اسلامي ولا لا..بس اللي اعرفه زي محمد حمدي مقال ان في مد وهابي خلي الاسلام ينحصر في جلباب ابيض ونقاب اسود دون اهتمام بجوهر الاسلام
"انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق"
الاسلام لهو نقاب ولا هو جلباب
واكتر مايسئ للاسلام المناظر البشعة اللي بيعملها اللي المفروض انهم وصلو لدرجة الاتزام اللي خلت روحهم تتشبع بالايمان بعد كدة يبداو يشوفو المظهر الاسلامي
بس للاسف الالتزام دلوقتي بقي شكل بدون مضمون

shiro said...

ربنا يوفئك يا منى
و يزيد فى ايمانك
و يجعلك من اوائل الدنيا و الاخرة
و تكونى عضو فعال فعلا فى مجتمعك .......

مش عارف said...

السلام عليكم اولا
انا من رائى ان النقاب
دة يجى بعد اما نظبط كل حاجه صلاتنا عبادتنا بربنا وبعدين نشوف النقاب يعنى منكوش بنصلى فى الوقت المحدد للصله وبعدين نقول احنا ملتزمين ولا بسين النقاب
وياريت تزورينى
www.4moreandmorelove.blogspot.com

roma_191 said...

ان وجه نظري ان رايك بيقول للناس بلاش حجاب خالص احسن حاجه ان المراءه تكون ذي الورده الكل يشمها ويبص عليها حسبي الله ونعم الوكيل حرد عليكي قال تعالي (اتامرون الناس بالبر وتنسون انفسكم) اتقي الله في كلامك الراي الي انت بتقوليه اولا اي واحده عاوزه تلبس تقاب او حجاب حتقول لنفسها (ان مش حلبس النقاب الا معمل كل حاجه صح ) وده طبعا مستحيل لان احنا بشر مش انبياء ولاملائكه وطبعا ممكن لانسانه ديه الله يقبض روحها في ثانيه وطبعا ولا طالت حاجه واقري الايه ديه كويس(0 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ

عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً)ده امر من ربناهذه الآية الكريمة من سورة ‏الأحزاب فيها أمرٌ للنبي صلى الله عليه و سلم ليقول لنسائه و بناته و نساء المؤمنين أن يدنين عليهن من جلابيبهن و ‏الجلاليب جمع جلباب و الجلباب الملاءة التي تلبسها المرأة فوق ثيابها و هذا الجلباب يستحب لبسه و لا يجب إنما ‏الواجب هو ستر العورة و عورة المرأة جميع بدنها ما عدا الوجه و الكفين. أما زوجات النبي صلى الله عليه و سلم ‏فلهن حكمٌ خاص فيجب عليهن ستر جميع أبدانهن حتى الوجه و الكفين و هذه الآية الكريمة لا تفيد وجوب تغطية ‏الوجه على المرأة لأن الجلباب ليس هو ما يستر به الوجه بل إنما يستر به الوجه يسمى نقاباً و ما يستر به الرأس و ‏النحر يسمى خماراً و معنى قوله تعالى { ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ }، لأن الحرائر أقرب للسلامة من أذى ‏السفهاء إذا تميزن عن الإماء لأن الفساق كانوا يتعرضون للحرائر إن ظنوا أنهن إماء ففي ستر الحرة رأسها و عنقها ‏سلامة من تعرض الفساق لها. اللهم ثبتنا على الحق و مناصرته اللهم اجعلنا من أصحاب القول السديد و زهدنا في ‏الدنيا و رغبنا في الآخرة و تب علينا، ربنا ءاتنا في الدنيا حسنة و في الآخرة حسنة و قنا عذاب النار، ربنا لا تزغ ‏قلوبنا بعد إذ هديتنا و هب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب و الحمد لله رب العالمين. ‏



يعني الي عاوزه تصون نفسها تلبسه اللهم بلغت اللهم فاشهد